grönlanti

Puhelinkuvia Grönlannista, osa 2

Sermermiutista löytyvä Icefjord Centre, joka on valmistunut vuonna 2021. Keskus on todella upea niin sisältä kuin ulkoakin, mutta kävijät rakastavat erityisesti rakennuksen kaarevaa kattoa, jossa pääsee kiipeilemään. Tällainen olisi Suomessa taatusti talviaikaan suljettu liukastumis- ja putoamisvaaran takia, mutta ei Grönlannissa…

Opastetulla kävelyretkellä Kali puhui meille todella paljon kaloista. Välillä oli pakko turvautua Googlen kuvahakuun, jotta tiesi, mikä kala milloinkin oli kyseessä. // Kali oli tuonut mukanaan myös retkievästä eli kuivattua kalaa. Elina söi tätä kiltisti, mutta ilmeestä näki, ettei välttämättä ollut suurinta herkkua. Hauskinta tässä oli se, että Elina pyyhki kalakätensä nenäliinaan, jota tarjosi mulle myöhemmin niistämistä varten. Se kalan haju syöpyi aivoihin asti…

Tämä näky Oqaatsutissa ei varmasti katoa mielestäni koskaan. Otimme kivoja tunnelmakuvia ja fiilistelimme muutenkin kylän rauhaa, kunnes Elina bongasi myskihärän pään erään vajan päältä. Karu muistutus siitä, että olimme tosiaan vieraina metsästäjäkylässä. // Kalaa kuivattiin useammassa paikassa, mutta Oqaatsutissa pääsimme lähietäisyydelle. Kaikkea lihaa ja kalaa kuivataan Grönlannissa ulkona, ilman sen kummempaa suojausta.

Grönlannissa tapahtui koko ajan hurjan paljon kaikkea, ja välillä tuntuikin että kävin ihan ylikierroksilla kaikesta saatavilla olevasta tiedosta ja kokemuksista. Toisinaan oli ihan hyvä pysähtyä hetkeksi vain hengittelemään ja ihailemaan maisemia. Sekä nipistämään itseään, sillä noissa maisemissa olo oli usein aika epätodellinen.

Teksti-tv oli Grönlannissa kovassa käytössä! Tästä pääsi seuraamaan reaaliajassa, miten lentoja peruutettiin tai aikatauluja muutettiin. Vaikkei heti uskoisi, niin tästä saa melkoisen ohjelmanumeron, sillä lentojen tiedot muuttuvat jatkuvasti. // Tässä symppis liha- ja kalakauppa, josta kerroinkin jo aiemmassa postauksessa. Kauppa on siis auki aina silloin, kun joku suostuu myymään omaa saalistaan. Huhtikuun alkuun mennessä kauppa ei ollut ollut kertaakaan auki tänä vuonna.

Viimeisenä iltana rynnättiin Hotel Ilulissatin kattoterassille suoraan suihkusta, koska tajuttiin, että aurinko oli laskemassa. Haluttiin saada vielä joku kiva yhteiskuva, mutta eihän siitä mitään tullut….

”Äiti ja lapsi matkalla”. Meitä huvitti useamman kerran reissun aikana se, kun Elina joi olutta tai viiniä ja mä valitsin aina limpparin. Oon ihan super huono juomaan alkoholia (ja saan siitä usein migreenin). // Etsi kuvasta Elina! Vietettiin erittäin nautinnollinen ja hyvin nukuttu yö Köpiksen lentokentällä (tai sitten ei).

Lue myös:

(12) Kommentit

1. Aika rajun näköinen kyllä tuo myskihärän pää!

Enpä tajunnutkaan, että oluttakin valmistetaan Grönlannissa. Ei taida Grönlannissa juuri ohraa kasvaa, joten maltaatkin varmaan tuodaan muualta… Ainakin Kööpenhaminan kentällä näytti olevan tuolla kohdin rauhallista! 🙂 Yöt lentokentällä ovat kyllä mielestäni huomattavan raskaita. Kivan värinen taivas muuten viimeisenä iltana!

1. Mikko: Tuontiolutta siellä on. Ite join Grönlannissa ruoan kanssa esim Blanc vehnäolutta, joka siis ranskalaista. En ainakaan missään törmännyt paikalliseen olueen, että vähintään sieltä löytyy tanskalaista olutta (tai kansainvälistä). 3 tuntia tuli kentällä nukuttua ja sitten portille pamahti klo 6 aamulla iso nuorisojoukko höpöttämään. Olin vähän pahalla päällä ja ei ollut kovin pirteä olo seuraavana päivänä. Täytyy kyllä sanoa, että nuo köpiksen kentän penkit oli mukavan pehmeät nukkua, joten makuuasennosta nukkuminen ei jäänyt kiinni.

Eve: Haha toi nenäliinajuttu oli paha, sori!! 😀 Se haju oli tarttunut myös mun hanskoihin ja kun kotona otin ne samasta taskusta, niin mies ihmetteli miks täällä haisee ihan kalalta. Ihania ja hauskoja kuvia, ihan humalaisilta näytetään tuolla vaikka ihan selvinpäin ollaan liikenteessä 😀

1. En unohda sitä kalanhajua koskaan 😀

2. Ei olutta valmisteta Grönlannissa? Kaikki on tuontitavaraa 🙂

2. Teidän reissu näyttää superihanalta! <3 Uskomattomia maisemia ja kiva kun näytätte myös näitä realistisia kuvia reissun päältä! Grönlanti houkuttelisi kyllä tämän perusteella.

1. Kiitos Sarianne! 🙂 Ja ehdottomasti vaan varailemaan lentoja, jos yhtään tuntuu, että Grönlanti voisi kiinnostaa!

3. Mua kiinnostaa kaikki arktiset kohteet, niin tottakai tulin tätäkin postausta tutkailemaan 🙂 Grönlanti on itselleni tuntematon, mutta kiehtova paikka. Tosi mielenkiintoista päästä näkemään näitä teidän reissukuvia! Tuo kertomus niistämisestä kalalta löyhkäävällä nenäliinalla sai mut kyllä purskahtamaan nauruun!

1. Kiva kuulla, että Grönlanti kiinnostaa! 🙂 Myös Elinan blogista löytyy paljon postauksia meidän reissulta!

Ja tuo kalanenäliina nauratti itseänikin, mutta vasta hieman jälkeenpäin 😀

4. Puhelinkuvat ovat siitä kivoja, että niillä voi tosi usein dokumentoida kaikenlaista mennen tullen tapahtuvaa, vaikka juuri silloin ei olisi kuvaamiseen valmistautunutkaan. Oikein kivalta kuulostaa tuo teidän matkanne. Aila

1. Se on just näin! 🙂 Kiitos Aila!

5. Kun ulkomaankielinen opas puhuu eläinlajeista (kuten vaikka noista kaloista), niin eihän minullakaan ole yleensä mitään hajua minkälaisesta eliöstä puhutaan. Siksipä googlaaminen on paikallaan, jos vain aina sitten osaisi ja muistaisi sen lajin nimen kirjoittaa oikein.

Olen ihan tyytyväinen, ettei Suomi kuulu kuivakalavyöhykkeeseen vaikkapa Norjan ja Viron tapaan 😀

1. Heh, välillä meni kyllä kalat ja jotkut hyljelajit hieman ohi 😀 Onneksi on Google! Ja mietin ihan samaa, että onneksi meillä ei nuo kuivakalat ole (ainakaan vielä!) ”se juttu” 🙂